S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

ZBOŽÍ V AKCI

Naše cena 3 250 Kč (130 Eur)
skladem
Naše cena 1 690 Kč (68 Eur)
skladem
Naše cena 690 Kč (28 Eur)
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

Naše cena 1 470 Kč (59 Eur)
skladem
Naše cena 970 Kč (39 Eur)
skladem
Naše cena 165 Kč (7 Eur)
skladem

KONTAKTY

Motoshop ALDA-MOTO
Nerudova 725
697 01 Kyjov
napište nám

ANKETA

Jaký typ motocyklu preferujete?

Supersport 31% Cestovní 31% Chopper 17% Off-Road 21%

» Jak se starat o gelové baterie
Jak se starat o gelové baterie
  • Používáte ve své motorce gelové, nebo bezúdržbové baterie?
  • Stává se Vám, že po zimním období je baterie vybitá a znehodnocená?
  • Chcete se dozvědět více o tom jak se o baterie starat a prodloužit jejich životnost?

Obecně o bateriích

Kyselinové baterie jsou standartní konstrukce a prodávají se jak s přiloženým elektrolytem, tak bez něj. Jejich nevýhodou je díky volnému elektrolytu nevhodnost použití u většiny motocyklů.

Gelové baterie AGM+SLA se prodávají naplněné již z výroby.

Bezúdržbové baterie AGM se prodávají s elektrolytem v samostatném obalu, vždy v množství určeném pro daný typ baterie. Jejich aktivace probíhá nalitím přiloženého elektrolytu a po cca 60 minutách, kdy proběhne chemická reakce, se uzavřou.

Baterie jsou již z výroby přednabité, přesto doporučujeme je před použitím nabít pomocí elektronické nabíječky.

Bezúdržbové a gelové baterie mají oproti kyselinovým bateriím tu výhodu, že při relativně malých rozměrech dávají vysoký startovací výkon, a je možné je používat prakticky v jakékoliv poloze. Poznáme je tak, že jsou hermeticky uzavřené, a nenajdeme na nich žádné lehce odnímatelné uzávěry.

Označení bezúdržbové ale neznamená, že se o baterie nemusíte vůbec starat. Je nutné, pokud baterie není používána, minimálně 1x měsíčně kontrolovat napětí baterie a baterii dobíjet.


Několik typů, jak udržovat baterii v nejlepší kondici:

Při násilném otevření gelových a bezúdržbových baterií dochází často k fatálnímu poškození a nelze je dále používat.

Samovybíjení je charakteristická vlastnost baterií, proto je nutné tyto baterie správně udržovat pomocí elektronických nabíječek, které si baterii automaticky otestují a dobíjí ji správným nabíjecím proudem.

Je důležité si také uvědomit, že samovybíjení baterie má přímou úměru k teplotě okolí, tedy čím vyšší teplota, tím vyšší samovybíjení.

Vhodný nabíjecí proud pro tyto baterie je 1/10 jejich kapacity, například 12 Ah / 10 = 1,2 A nabíjecí proud. Kapacitu baterie najdete vyznačenou na jejich obale.

Nikdy nenechávejte baterii úplně vybít. Snažte se baterii udržovat stále co nejvíce nabitou. Pokud používáte motocykl (skůtr) jen na krátké pojížďky, nebo vlastníte ,,čínský,, skůtr, kde je většinou dobíjení nedostačující, je nutné baterii dobíjet pomocí elektronické nabíječky.

 

Údržba baterie vzimním období

Pokud víte, že nebudete motocykl používat delší dobu (například zimní období), baterii odpojte a pravidelně (1 x měsíčně) kontrolujte její napětí, které by nemělo klesnou pod 12,5 Voltu, správné napětí baterie je 12,8 - 13 Voltů.

Vzhledem k přímé úměře samovybíjení baterie vůči teplotě okolí (čím vyšší teplota, tím rychlejší samovybíjení) bývá nejčastějším omylem uživatelů vyjmutí baterie z motocyklu a její uskladnění někde v teplé místnosti bez další údržby. V takovém případě dochází téměř jistě k vybití baterie pod 11,5 Voltu a tím k jejímu zničení.

Ideální volbou, jak udržovat baterii v kondici je připojit baterii na elektronickou nabíječku (v tomto případě nemusíte odpojovat baterii od motcyklu). Tyto nabíječky mají většinou i program pro zimní údržbu baterie, kdy můžete nechat baterii celou zimu připojenou k nabíječce. Z těchto nabíječek doporučuje zejména Bosch C3 a Optimate, které naleznete v naší nabídce.

Další možností, pokud máte motocykl garážovaný, je motorku cca. 1x za 14 dnů nastartovat a nechat běžet na volnoběh do 2 sepnutí ventilátoru, zde se Vám kompletně motorka prohřeheje, na stěny válců se nanese olejový film a baterie se dobije.

 

Poslední pokus o oživení baterie

Pokud jste se o Vaši baterii řádně nestarali a její napětí kleslo pod 11,5 Voltu je poslední možností pro její záchranu zkusit nabíjení ,,šokem,,. U tohotu způsobu je nutná nabíječka s volitelným nabíjecím proudem. Zvyšte nabíjecí proud na max. 25 Voltu po dobu max. 5 minut - nenechávejte baterii déle jak 5 minut nabíjet s tak vysokým nabíjecím proudem - může dojít i k explozi baterie!!!.

Pokud se po uplynutí této doby zvedne napětí baterie, můžete dále nabíjet standartním způsobem, v opačném případě je již baterie definitivně ,,po smrti,, a budete potřebovat baterii novou.

 

Věříme, že Vám tento článek bude k užitku. Pokud se budete řídit těmito radami, nebudete potřebovat každou sezonu novou baterii.

 

text: Alda-moto

 

MzhmNzZ